Gewoon nieuwe berichten

22 september 2010

Sate naar recept van mijn moeder, voor echte houtskool BBQ

Ook al is de zomer toch echt voorbij aan het gaan wil ik toch even dit recept met jullie delen. Mijn moeder heeft dit recept van mijn Oma en die heeft het weer van een vroegere indonesische buurvrouw. En elke zomer lag deze sate vroeger bij ons op de bbq en Jasper en ik maken het nog graag voor onder de grill in de oven (wel iets minder lekker dan een houtskool bbq, maar ach).

Sate naar recept van mijn moeder, voor echte houtskool BBQ

Ingrediënten

  • 1 kilo kipfiltet
  • 2 theelepels sambal ( ik gebruik altijd oelek )
  • 6 teentjes knoflook ( lijkt veel, maar is enkel voor de smaak )
  • 1 grote ui
  • ketjap manis ( normale fles )
  • 1 theelepel Djahee ( in peodervorm )

Bereiden

Snij de kipfiltet in mooie gelijke blokjes en doe deze in de schaal, doe er ongeveer driekwart van het fles ketjap manis bij, dit lijkt veel maar tijdens het marineren trekt het lekker in de kip. Daarna snipper je de uit en de knoflook fijn. De knoflook en de ui bij de kip en ook de sambal en de djahee. Meng het lekker door elkaar en dek dan de schaal af en zet hem in de koelkast.

In principe is een uur marineren goed, maar zoals vaak bij marineren hoe langer hoe beter. Ik maak de marinade meestal in de ochtend en laat het lekker de hele dag staan in de koelkast.

Voor gebruik de sate rijgen aan de stokjes in doe gemiddeld 3 a 4 stukjes kip per stokje en daarna lekker op de BBQ. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails