Gewoon nieuwe berichten

10 januari 2011

Hoe kan je een blog volgen.

Het lijkt mij leuk om jullie te laten zien op welke manieren je een blog kan volgen. Vandaar deze post met een aantal makkelijke manieren om een blog te volgen

Waarom een blog volgen?
Ik heb het bloggen al eens vergeleken met een tijdschrift lezen. Ik volg veel blogs, ik vind het heerlijk om alle creatieve, inspirerende en leuke blogs te lezen. En om eerlijk te zijn vind ik het bijna nog leuker dan een tijdschrift lezen. Want je kan zelf bepalen welke blogs je de moeite waard vind om te lezen.


En nu komt het leuke deel. Je kan op de meeste blogs volger worden en zodoende heb je een ( gratis ) abonnement op de blogs naar keuze.
Ik hoor je al denken; "Ja leuk dan ben ik volger en dan?". Nou er zijn verschillende programma's waarmee je je blog-abonnementen in op kan slaan. Zo heb je al je favoriete blog bij elkaar en als er een nieuw bericht is geplaatst op een blog die je volgt krijg je daar ook bericht van.


Heb ik je al enthousiast gemaakt? Ik hoop van wel, want nu ga je ik je laten zien hoe je een blog kan volgen en welk programma je kan gebruiken om de blogs in te lezen.


Een blog volgen.


Veel blogs die ik volg zijn gemaakt met het blog-programma van Google en dit programma heet blogspot. Op  deze blogs is er vaak de mogelijkheid om die blog te volgen. Ik laat het in onderstaande afbeelding zien waar het staat op mijn blog.


Klik op de knop volgen en er opent een scherm. Hier kan je een mogelijkheid kiezen hoe je de blog wilt volgen. Dit zijn mogelijkheden waarbij je account hebt bij de opties, je kan er eventueel ook voor kiezen om een Google-account te openen. Wil je niet via 1 van de mogelijkheden een blog volgen, scrol dan even verder naar het "reader" gedeelte.


Als je een mogelijkheid hebt gekozen volg je de stappen die volgen en als je klaar bent. Ben je volger van een blog.

En dan nu verder naar de volgende stap. Een programma oftewel "reader" waarmee je in 1 oogopslag alle blogs hebt die je volgt.

Blog- Reader

Er zijn verschillende Reader-programma's. Ik laat er 2 zien, 1 daarvan gebruik ik zelf en de andere is erg makkelijk in gebruik en je hoeft geen volger te worden van een blog.

Manier 1: Google-reader:

Wanneer je een Google-account hebt is het erg makkelijk om blog te volgen via Google-reader. Heb je geen Google-account maar wil je wel via Google-reader blogs gaan volgen dan maak je een Google-account aan. Dit doe door naar www.google.nl te gaan op deze pagina zie je rechts bovenaan "aanmelden" je klikt daarop en volgt verder de stappen die komen. 

Wanneer je naar je account-pagina gaat van Google kan je een Google reader aanmaken.
Je kan ook bij Google-reader komen via www.google.nl/reader.
Hier een afbeelding waar je kan zien waar je de reader-optie kan vinden.



Wanneer je op Reader klikt wordt deze geopend en dat ziet er zo uit:


Als je op blogs met de "volg" mogelijkheid volger wordt dan komen deze blog automatisch in jouw Google-reader te staan. Maar je kan ook een abonnement toevoegen van een blog die deze volg-mogelijkheid niet heeft. En dat toevoegen gaat als volgt. 


Je klikt op abonnement toevoegen, dat staat in de linker bovenhoek. Dan komt er een invul-mogelijkheid in beeld waar je een blog-adres in kan vullen en daarna klik je op toevoegen en je hebt een abonnement toegevoegd. 

Tot zover de Google-reader. Ik vind het zelf een erg fijn programma, wat erg duidelijk en overzichtelijk is. Maar er zijn ook nog andere readers om blogs te volgen.

RSS-Reader.

Er zijn meerdere "readers" waarmee je blog-abonnementen kunt bijhouden. Ik heb een programma gevonden wat je eenvoudig kan installeren op je computer en wat erg overzichtelijk en makkelijk in gebruik is.

Je kan dit programma downloaden op: Feed Reader


Je klikt op download en dan in het scherm wat daarna volgt op "download installer" als het goed is start de installer zichzelf en dan is het een kwestie van de stappen volgen, wel belangrijk is dat wanneer er een scherm komt met daarin invul-opties over namen en proxy, deze stap kan worden overgeslagen, dus hier hoef je niets in te vullen.

Zodra je alle stappen hebt gevolgd opent de reader en kan je abonnementen toevoegen en dat ziet er als volgt uit:


Dan zie je een invulmogelijkheid en hier vul het blog-adres en daarna klik je op OK en je abonnement is toegevoegd.


Je kan ook bij dit programma zoveel abonnementen toevoegen als je wilt. Net als bij de Google-reader is ook de Feedreader erg duidelijk en overzichtelijk en wijst alles voor zich.

Ik hoop dat ik het volgen van een blog wat makkelijker en misschien ook wel leuk heb gemaakt voor jullie. Als je nog vragen hebt over Readers of het volgen van blog, zal ik proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.


1 opmerking:

  1. Hallo Marieke,

    Jij hebt live traffic op dit blog staan. Nu ben ik en leek dus vraag ik aan je hoe doe je dat.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails