Gewoon nieuwe berichten

14 maart 2011

La bella Roma! het verslag

We zijn van 3 maart tot en met 7 maart in Rome geweest voor een heerlijk lang weekend. Op donderdag 3 maart vlogen we rond 5 uur vanaf Schiphol richting Rome waar we om iets na 7 uur landen.

Na aankomst op het vliegveld met de taxi naar het hotel gegaan. Ons hotel was echt geweldig. We zaten dichtbij het historische centrum van Rome en op loopafstand van het Vaticaan, vanaf het dakterras waar we elke ochtend ontbeten hadden we uitzicht op het Vaticaan. Met een lekkere ruime kamer en een verder alles goed verzorgd konden we daardoor heerlijk genieten van Rome.

Kleine impressie van het hotel:

We hebben 3 volle dagen van Rome kunnen genieten. Helaas hadden we niet alle 3 de dagen mooi weer. Vrijdag en zaterdag waren bewolkt en op zaterdag viel er ook nog wat regen. Maar zondag was een zonovergoten dag. En dat maakt het toch wat aangenamer moet ik zeggen.

Vrijdag 4 maart:

Op vrijdag hebben we tijdens het ontbijt besloten om die dag naar het Vaticaan te gaan. Het Vaticaan lag op loop afstand van ons hotel en na ongeveer een kwartiertje lopen kwamen we aan bij het Vaticaan. Waar het lekker druk was en waar je werd overspoelt met gidsen die jou maar al te graag het Vaticaan wilde laten zien, maar wij hadden ons capitool bij ons dus informatie genoeg en hadden geen gids nodig. Aangekomen bij het Vaticaan kom je eerst aan op het Sint Pieters Plein. Dit is ook het plein wat je altijd met oa: Pasen voorbij ziet komen op tv en ik moet eerlijk zeggen het is een groot plein maar op tv ziet het er toch groter uit.

Op het Sint Pieter Plein stond een lange rij met mensen die allemaal de Sint Pieters Basiliek in wilden. Wij sloten ook in de rij aan en het wachten viel uit eindelijk reuze mee ik denk dat we nog niet eens 10 minuten in de rij hebben gestaan. Na de veiligheidscontrole die redelijk lachwekkend was konden we de basiliek in, nou ja meteen in deden we niet we zijn eerst naar boven gegaan om het uitzicht te zien en de basiliek vanaf de koepel te bekijken, wel apart was trouwens dat de toegang tot de basiliek gratis was maar als je met de lift of trappen naar boven wilde ( waarna je ook de basiliek in kon ) je wel moest betalen, dus echt gratis was het niet. In de basiliek heb ik mijn ogen uit gekeken. Echt ongelofelijk mooi, erg gedetailleerd en steeds zag je weer iets anders en dat te bedenken dat ze het eeuwen geleden hebben gebouwd.

Na het bezoek aan de basiliek. Liepen we naar de andere kant van het Vaticaan om de Sixtijnse Kapel te gaan bekijken. Om daar te komen loop je eerst door het museum van het Vaticaan en zie je veel mooie wandkleden en plafond en muur schilderingen. En aan het einde kom je dan aan in de Kapel en ik moet eerlijk zijn, de kapel viel een beetje tegen. Natuurlijk is het prachtig om te zien maar wij vonden het een beetje overdaad. En ook de sfeer in de kapel was niet erg fijn. We stonden daar hutje mutje op elkaar naar het plafond te staren en er liep overal bewaking rond om ervoor te zorgen dat we allemaal stil waren en geen foto's maakten. Je hoorde enkel: "Silencio" en " It's forbidden to take picture's". Nou ik kan je zeggen dan is de lol er snel vanaf hoor. Maar het museum zelf is zeker een bezoek waard. De wandkleden die daar hangen en de overige beschilderingen zijn erg mooi en gedetailleerd.

In de middag hebben Jasper en ik nog even rond gelopen door het oude centrum van Rome ( waar ik helemaal verliefd op geworden ben ) om even later samen met de ouders van Jasper een terrasje te pakken op Piazza Navona. Daarna hebben we heerlijk gegeten in een trattoria op het piazza tegenover het Pantheon. Waar we zeer goed bediend werden door een ober genaamd Eric uit Peru die helemaal gecharmeerd was van Jasper zijn vader en heb de hele avond Papi noemde ( je begrijpt wat de naam van Fred was gedurende het weekend ). Na het eten zijn we terug gegaan naar het hotel.

Zaterdag 5 maart:

Op zaterdag zijn we vanaf ons hotel via het Pantheon gaan lopen naar het Colosseum. Na een klein stukje lopen kwamen we aan bij het Pantheon. Ongelofelijk mooi hoe dat gebouwd is en vooral voor de tijd waarin het gebouwd is. Mooi ook om te zien hoe door de opening in het plafond de weersomstandigheden het gebouw in komen. We zijn twee keer in het Colosseum geweest zaterdagochtend was de eerste keer en zondag liepen we er langs en zijn we nogmaals naar binnen gegaan. Zaterdag regende het en kwam de regen naar binnen en zondag scheen de zon en die reflecteerde op de muur. Geweldig om te zien.

Na het Pantheon liepen we verder richting het Colosseum onderweg er naar toe kwamen we langs vele mooie plekjes in het oude Rome waaronder een ruïne waar Julius Cesear vermoord zou zijn en waar zich nu honderden zwerfkatten huisvesten. Maar ook Het monument voor de eenwording van Italië en waar we dan in Nederland een mooi beeld of ander kunstwerk neerzetten plaatsen ze in Italië gewoon een gigantisch kasteel.

Hieronder een kleine impressie van het oude Rome:

Na een tijdje lopen kwamen we aan het bij Colosseum. Een gigantisch gehavend bouwwerk waar de oudheid vanaf straalde. En bij binnenkomst werden de verwachtingen waar gemaakt. Ik was zeer onder de indruk van het Colosseum

Na het Colosseum zijn we terug gegaan naar het hotel en daar vandaan zijn we naar het restaurant gegaan waar we typische Romeinse gerechten gingen eten. Wij hebben gegeten in Checchino Dal 1887, dit restaurant is erg bekend onder de Romeinse bevolking en is te vinden op een pleintje net buiten het oude centrum. Op internet staat het volgende over dit restaurant:

"In 1800 werd hier wijn geschonken aan de slagers van de ‘mattatoio’ (slachthuizen) in de buurt. Later, in 1887, begon de eigenaar ook maaltijden te bereiden en dat gebeurt hier nog steeds! Het restaurant zit in een tunnel die is uitgegraven uit een oude Romeinse vuilnisbelt, gelukkig merk je hier niks meer van want alles is mooi afgewerkt. De inrichting is verder niet zo bijzonder maar het eten des te meer! Dankzij de historie van dit restaurant kan je hier genieten van een aantal bijzondere vleesgerechten. Daarbij serveren ze perfect gekookte pasta en traditionele desserts. De prachtige wijnkelder bevat meer dan 600 wijnen!"

Je kan hier de meest aparte gerechten eten alles van de dieren die ze serveren wordt gebruikt, ik heb het rustig gehouden en niet iets aparts geproefd maar Jasper heeft zich onder andere gewaagd aan de darmen van een geit. Als toetje had ik Panna Cotta en ben nu helemaal van de Panna Cotta ( er komt snel een recept hoe je zelf thuis kan maken op mijn blog )

Zondag 6 maart:

Na wederom een goed ontbijt hebben we het zondag rustig aan gedaan. We zijn met de taxi naar Villa Borghese gereden en we waren van plan om een kijkje te nemen in Galleria Borghese, maar helaas kwamen we er in het museum achter dat je hier kaartjes moet reserveren en we konden enkel nog reserveren voor de dinsdag en ja dan zouden we alweer thuis zijn, dus we hebben toen lekker door het park gewandeld richting de Spaanse trappen. Bij de Spaanse trappen hebben we genoten van het uitzicht en daarna zijn we via de trappen naar beneden gelopen en we hebben even de toerist uitgehangen.

Via de winkelstraat van Rome ( met alle grote designers ) zijn we richting de Trevi-fontijn gelopen om ervoor te zorgen dat we nog een keer terug mogen komen naar Rome. De legende gaat namelijk dat als je met de rug naar de fontein staat en met rechts over de linkerschouder twee muntjes in gooit, de ogen sluit, aan Rome denkt en uitroept “Arrivederci Roma, tibi gratia volo, in tiberis aqua tua fluit"( = tot wederzien Rome, ik wil je genade, je water stroomt naar de Tiber) zal men ooit terugkeren naar Rome. Nu hebben wij het gooien goed gedaan alleen de tekst niet, maar ik ben er zeker van dat ik Rome nog een keer zal bezoeken.

Daarna hebben we heerlijk van de zon genoten op Campo di Fiore ( Bloemenveld) waar het een gezellige drukte was door de markt en de terrasjes en na een paar uurtjes lekker relaxed terug gelopen naar het hotel.

In de avond hebben we gekozen voor een trattoria in de buurt van het hotel. Omdat we de volgende ochtend vroeg eruit moesten voor de terugreis. En waar we bij binnenkomst dachten dat we in een simpele trattoria beland waren werden we gedurende de avond erg verrast. We hebben echt heerlijk gegeten van voornamelijk visgerechten en hebben op een gezellige en lekkere wijze ons weekend in Rome afgesloten.

Kortom.... Rome is een stad om verliefd op te worden en dat ben ik ook geworden. Ik vind het een heerlijke stad. Die oudheid uitstraalt en waar genieten bovenaan staat. Ik ga zeker nog een keer teug naar Rome om de sfeer die daar hangt weer mee te maken. Kortom een heerlijk weekend in La Bella Roma.